fredag den 25. februar 2011

Det går langsomt den rigtige vej


Nu begynder vi at glæde os til foråret rigtigt kommer i gang, men jeg glæder mig også over at mit biogasanlæg er ved at vågne op af dvalen. Motorens effekt er i denne uge steget med ca. en fjerdel, fra 200 til 250 kw i døgndrift, og metan-indholdet er steget yderligere til 60 pct. Nu vil jeg mene, at jeg har lært, at man kan glæde sig for tidligt, for det er gået op og ned igen mange gange. Forskellen fra tidligere er, at jeg har koblet en konsulent fra Bioreact på anlægget, som jeg tidligere har fortalt. Hvis fremgangen fortsætter, så må jeg sætte min lid til, at det er hans kur med jern II sulfat, der har virket, og i så fald har vi fået en ny viden, som vi ikke havde før. Der er meget man skal lære om biogasproduktion. Hidtil har det været frustrerende ikke at vide, hvad der er galt med anlægget.


Jeg har haft økologi-kontrol af biogasanlægget for første gang. Og det var også Plantedirektoratets første kontrol af et økologisk anlæg, som jeg forstod det. De havde ikke noget at bemærke til min praksis med anlægget i forhold til øko-reglerne, men det tog da hele dagen at gå det igennem. Jeg vil til næste gang have forsimplet mit skema med fodringen, så det hurtigere kan forstås af andre.

Jeg er desuden i fuld gang med at tale med forskellige firmaer, som kan bidrage med komponenter til ombygningen af anlægget. Det er også meget lærerigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar