tirsdag den 22. februar 2011

Gaskvaliteten er blevet bedre


Den tyske rådgiver fra Bioreakt, Martin Jungen, som besøgte mig for et par uger siden, anbefalede mig at tilsætte Jern II sulfat til biogastanken for at standse en evt. svovlhæmning i biogasprocessen. Det har jeg gjort nu, og det har i hvert fald gjort et eller andet i tanken. Gaskvaliteten er steget væsentligt så metanindholdet nu er på 55 pct. Det betyder, at motoren nu næsten kan køre i døgndrift på 200 kw. Desuden dannes der en del skum på overfladen af gyllen, hvilket jeg ikke har set før. Martin mener, at gasproduktionen vil stige langsomt fra nu af, men det har jeg ikke kunnet måle indtil videre.


Jeg har fået søgt nogle midler ved den nye ordning til økologiske pilotprojekter for plantebiomasse ved FødevareErhverv. Hvis det bliver bevilliget har jeg mulighed for at bygge lidt om på indfødning af biomasse, så jeg slipper for at bruge den store mixertank til at blande plantebiomasse op i, for ikke mindst den har været anledning til bøvl, ærgelser og et stort energiforbrug. Jeg skal også have lavet en forbehandling af biomassen så den bliver nemmere at røre om i tankene. Hvis det lykkes undgår jeg at åbne tankene og skifte omrørerne ud, og det vil være en stor fordel. Jeg er nu i gang med at finde og snakke med firmaer, der kan forbehandle biomassen, så det virker i tanken. Det er mit klare krav.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar